09126623201 - 02634486833

09123177603 - 02634486833

تولید قوطی قرص پلاستیکی

خدمات تولید قوطی قرص | نحوه ساخت قوطی قرص

نحوه تولید قوطی قرص و خدمات تولید آن

تولید هر نوع قوطی‌های پلاستیکی به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود. به طور معمول، قوطی‌های پلاستیکی مورد استفاده برای نگهداری آب آشامیدنی و سایر نوشیدنی‌ها از پلی اتیلن ترفتالات (PET) ساخته می‌شوند، زیرا این ماده هم مقاوم و هم سبک است. پلی اتیلن (PE) با چگالی بالا برای ساخت بطری‌های پلاستیکی سفت و ضخیم مانند بطری‌های مواد شوینده و با چگالی کم برای ساخت بطری‌های فشاری استفاده می‌شود.

پلی پروپیلن (PP) برای تولید قوطی برای جای قرص و موارد مشابه استفاده می‌شود. پلی کربنات (PC) برای بطری‌های آب قابل بازیافت و ظروف مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای درک فرآیند تولید قوطی قرص، ابتدا به بررسی ترکیبات PET، PE، PP و PC و چگونگی تأثیر این مواد بر ساخت قوطی‌های پلاستیکی می‌پردازیم. پس اگر شما هم می‌خواهید با نحوه تولید قوطی قرص آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

PET (پلی اتیلن ترفتالات)

پلی اتیلن ترفتالات یک پلیمر ترموپلاستیک است که بسته به ترکیب دقیق مواد می‌تواند مات یا شفاف باشد. PET مانند بیشتر پلاستیک‌ها، از هیدروکربن‌های نفتی از طریق واکنش بین اتیلن گلیکول و اسید ترفتالیک تولید می‌شود. برای تولید قوطی‌های پلاستیکی، ابتدا PET پلیمریزه شده تا زنجیره‌های مولکولی طولانی ایجاد شوند.
پلیمریزاسیون به خودی خود می‌تواند یک فرآیند پیچیده باشد. به طور معمول، دو نوع ناخالصی در طی پلیمریزاسیون تولید می‌شود: دی اتیلن گلیکول و استالدهید. اگرچه دی اتیلن گلیکول به مقدار کافی برای تأثیر بر PET تولید نمی‌شود، استالدئید نه تنها در طی پلیمریزاسیون بلکه در طول فرآیند تولید بطری نیز تولید می‌شود. مقدار زیادی استالدئید در PET که برای تولید بطری استفاده می‌شود، می‌تواند طعم عجیبی به نوشیدنی بدهد.
هنگامی که خود پلاستیک تولید شد، فرآیند تولید قوطی قرص و بطری می‌تواند آغاز شود. جهت اطمینان از مناسب بودن PET برای استفاده، آزمایش‌های متعددی انجام می‌شود تا بررسی گردد که بطری‌ها در مقابل دی اکسید کربن نفوذناپذیر هستند. سایر عوامل مانند شفافیت، براقیت، مقاومت در برابر شکست، ضخامت و مقاومت فشار نیز به دقت بررسی می‌شوند.

LDPE/HDPE (پلی اتیلن با چگالی کم و بالا)

یکی دیگر از ترموپلاستیک‌ها، پلی اتیلن برای تولید پارچ‌های شیر و آب، بطری‌های مواد شوینده، بطری‌های سس و … استفاده می‌شود. از LDPE برای قالب‌‌گیری دمشی و ساخت بطری‌های فشرده استفاده می‌شود، زیرا در مقایسه با HDPE شکل‌پذیری بالایی داشته؛ اما استحکام کمتری دارد. HDPE برای بسیاری از بطری‌ها استفاده می‌شود. این ماده به شکل طبیعی خود معمولاً سفید یا سیاه است و وقتی به اندازه بطری‌های شیر و مانند آن نازک شود، شفاف می‌شود. تأمین‌کنندگان می‌توانند فرمول را برای افزایش استحکام، شفافیت، شکل‌پذیری، قابلیت چاپ یا سایر پارامترها تنظیم کنند.
پلی اتیلن از یک مونومر به نام اتیلن تشکیل شده که آن را به یک هموپلیمر تبدیل می‌کند. LDPE آمورف است در حالی که HDPE کریستالی است که شکل‌پذیری بیشتر LDPE و صلبیت بالاتر HDPE را نشان می‌دهد.

PP (پلی پروپیلن)

رزین پلی پروپیلن معمولاً پلیمری مات و با چگالی کم با ویژگی‌های شکل‌دهی حرارتی و قالب‌گیری تزریقی عالی است. ویسکوزیته کم آن در دمای مذاب باعث می شود که برای کاربردهای اکستروژن و قالب گیری از جمله قالب گیری بادی مناسب باشد.

رادان ماشین پیشرو در ساخت قالب تزریق پلاستیک

PC (پلی کربنات)

پلی کربنات‌ها با پلیمریزاسیون بیسفنول A (C15H16O2) و فسژن (COCl2) تولید می‌شوند. در مقایسه با سایر پلیمرهای تولید بطری، این ماده گران‌قیمتی است؛ بنابراین استفاده از آن عمدتاً به بطری‌های قابل بازیافت مانند تولید قوطی قرص محدود می‌شود.

این ماده دارای خواص نوری و استحکام بسیار خوبی است و آن را برای بطری‌هایی مناسب می‌کند که باید محتویات خود را با شفافیت شیشه نشان دهند. این ماده در برابر شستشوهای مکرر و استفاده زیاد مقاومت می‌کند.

فرآیند تولید قرطی قرص

اگر می‌خواهید با فرآیند ساخت قوطی قرص آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید:

مطالعه بیشتر: کامپاند پلیمری چیست

فرآیند تولید قوطی قرص با دانه‌های رزین شروع می‌شود

برای قوطی‌های دارویی فقط از رزین‌ها، رنگ‌ها و سایر مواد خامی باید استفاده ‌شود که مورد تأیید؛ بنابراین می‌توانید از ایمن بودن بسته‌بندی و مطابقت با الزامات نظارتی مطمئن باشید. دانه‌های رزین به تأسیسات تولیدی تحویل داده می‌شوند، از نظر کیفیت آزمایش و بررسی شده، سپس برای تولید در سیلوهای ذخیره‌سازی کنترل‌شده تخلیه می‌شوند. مواد رنگ‌آمیزی نیز دریافت و در انبارها ذخیره می‌شود. تمام مواد دریافتی در حین دریافت بازرسی می‌شوند و برخی از مواد تحت آزمایش اضافی قرار می‌گیرند. سپس رزین با رنگ‌ها مخلوط‌شده و به دستگاه قالب‌گیری دمشی منتقل می‌شود.
در ابتدا دانه‌های رزین به داخل بشکه ریخته شده که در آن پلاستیک توسط گرما و چرخش یک ماردون ذوب می‌شود. سپس پلاستیک به قالب‌های چند حفره‌ای تزریق می‌شود، جایی که شکل لوله‌های بلند و نازکی را به خود می‌گیرد. این لوله‌ها که به آن‌ها پاریزون می‌گویند، معمولاً شامل رزوه هایی برای درپوش بطری‌ها هستند.

فرآیند بررسی QC در ساخت قوطی قرص پلاستیکی

هنگامی که در تولید قوطی قرص، قوطی و بطری‌ها از ماشین‌های قالب‌گیری تزریقی خارج می‌شوند، از نظر سوراخ‌ها، سطح آب‌بندی و سایر عیوب احتمالی بررسی می‌شوند. نمونه‌های معیوب از خط تولید حذف می‌شوند. بطری‌ها را می‌توان به صورت دستی یا خودکار بسته‌بندی کرد.

رادان ماشین ارائه دهنده تولید قطعات کوچک پلاستیکی

نمونه‌برداری و بازرسی QC

هنگامی که جعبه‌ها منطقه تولید را ترک می‌کنند، برخی به طور تصادفی برای بازرسی QC بیشتر در آزمایشگاه‌های بازرسی کیفیت انتخاب می‌شوند. بطری‌های انتخاب‌شده به صورت چشمی بازرسی، اندازه‌گیری و آزمایش می‌شوند تا کیفیت، سازگاری و انطباق آن‌ها تأیید شود.

مطالعه بیشتر: چیلر دستگاه تزریق چیست

اتاق مرتب‌سازی، انبار و حمل و نقل

حالا کارتن‌های تولید قوطی قرص آماده هستند و مرتب می‌شوند. سپس پالت‌بندی شده و در اتاق مرتب‌سازی بسته‌بندی می‌شوند. سپس کارتن‌ها توسط لیفتراک به انبار کالای نهایی منتقل شده و در ردیف‌های مشخص روی هم چیده می‌شوند. پرسنل حمل و نقل، عمل بازرسی را انجام می‌دهند و مطمئن می‌شوند که تریلرها عاری از هرگونه بو، آسیب یا فعالیت آفت هستند. سپس تریلر با پالت‌های بطری بارگیری می‌شود و آماده تحویل به مشتریان خواهد بود.

سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم در مورد تولید قوطی قرص صحبت کنیم و مراحل آن را برایتان بیان کردیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفیده بوده باشد و بتوانید با اطلاعات ارائه‌شده، پاسخ سؤالات خود را پیدا کنید. از اینکه تا انتهای مقاله ما را همراهی کردید، از شما متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *