09126623201 - 02634486833

09123177603 - 02634486833

پلاستیک فشرده چیست

پلاستیک فشرده چیست | کاربرد آن در انواع تجهیزات

پلاستیک فشرده چیست

همان‌طورکه می‌دانید، پلاستیک محصولی است که از فرایند بسپارش یا پلیمریزاسیون به دست می‌آید. بسپارش در حقیقت یک واکنش شیمیایی است که طی آن مولکول‌های کوچک با یکدیگر پیوند برقرار می‌کنند و یک مولکول بزرگ‌تر را به‌وجود می‌آورند.

از طرفی باید اشاره کرد که پلاستیک‌ها انواع متفاوتی دارند که یکی از آن‌ها پلاستیک پلی اتیلن سنگین یا فشرده است؛ اما منظور از پلاستیک فشرده چیست؟

پلاستیک پلی اتیلن سنگین

پلاستیک فشرده که با نام پلاستیک پلی اتیلن سنگین (High Density Polyethylene) و نام اختصاری HDPE شناخته می‌شود، یک نوع پلاستیک با کاربرد گسترده است؛ به‌طوری‌که از آن در ساخت بسیاری از تجهیزات استفاده می‌شود.
پلی اتیلن در حقیقت یک نوع پلیمر است که مونومر آن را می‌توان اتیلن درنظر گرفت، همچنین باید گفت در مقایسه با سایر پلاستیک‌ها نقطه ذوب و چگالی بیشتری دارد و به‌همین‌دلیل از آن در مواردی که به وزن و مقاومت بیشتر نیاز است استفاده می‌شود. حال در ادامه به دیگر موضوعات مربوط به این پلیمر می‌پردازیم تا بتوانید بهترین پاسخ برای سوال پلاستیک فشرده چیست را بدست آوردید.

اگر نمی‌دانید تزریق پلاستیک چیست روی لینک کلیک کنید.

ساختار پلی اتیلن

پلاستیک پلی اتیلن سنگین یکی از رایج‌ترین انواع پلاستیک محسوب می‌شود که بیش از 34 درصد بازار جهانی پلاستیک را به خود اختصاص داده است. همان‌طورکه گفته شد، این پلیمر از تعداد زیادی واحد تکرارشوند به نام اتیلن تشکیل شده و فرمول شیمیایی آن را می‌توان به‌صورت n(C2H4) درنظر گرفت. شما می‌توانید ساختار کلی HDPE را در قسمت زیر مشاهده کنید.

دلیل محبوبیت پلاستیک فشرده چیست؟

محصولات ساخته شده از پلی اتیلن سنگین نسبت به سایر محصولات تهیه شده از پلاستیک ماندگاری بالایی دارند و نگهداری از آن‌ها نیز ساده است. مواد غذایی ذخیره شده در ظروف HDPE آلوده نمی‌شوند و برای انسان کاملا ایمن هستند. البته این پلیمر ویژگی‌های مهم دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

پلیمر ABS چیست؟ خواص و موارد مصرف آن

قالب‌پذیری

  • HDPE ساختار سفت و سخت خود را تا هنگام رسیدن به نقطه ذوب حفظ می‌کند.
  • زمانی‌که این پلیمر در حالت مذاب قرار می‌گیرد، می‌توان به‌راحتی آن را به هرشکل دلخواهی قالب‌گیری کرد.
  • ویژگی قالب‌پذیری بالای این پلیمر، آن را به یک انتخاب ایده‌ال در تولید ظروف غذا، بطری‌های آب و دیگر الوار پلاستیکی تبدیل می‌کند.

مقاومت در برابر خوردگی

  • این پلیمر در برابر کپک زدن و پوسیدگی مقاومت بالایی دارد و همین ویژگی آن را به گزینه‌ای ایده‌ال برای ساخت لوله‌های آب زیرزمینی تبدیل کرده است.
  • امکان استریل کردن HDPE از طریق جوشاندن وجود دارد، از همین رو یک انتخاب مناسب برای نگهداری مواد غذایی است.
  • مقاومت آن در برابر بسیاری از مواد شیمیایی، مانند اسیدهای معدنی و مایعات و شوینده‌های پاک‌کننده بالا است؛ همچنین در برابر بسیاری از حلال‌ها و اسیدهای رایج نیز مقاومت دارد.

نسبت قدرت به چگالی

  • چگالی این پلیمر از 930 کیلوگرم بر متر مکعب تا 970 کیلوگرم بر متر مکعب است.
  • از آنجایی که HDPE ساختاری خطی دارد و انشعاب‌های آن بسیار کم است، نیروهای بین مولکولی آن قوی‌تر خواهد بود.
  • استحکام کششی پلی اتیلن سنگین بسیار بالا است؛ در نتیجه می‌توان از آن برای حمل بارهای سنگین استفاده کرد.

قابلیت بازیافت پلاستیک فشرده

تابه‌اینجا در پاسخ به سوال پلاستیک فشرده چیست، اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم و به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های HDPE پرداختیم. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که باید به آن اشاره کنیم، این است که امکان بازیافت پلاستیک فشرده وجود دارد، در نتیجه استفاده از آن آسیب کمتری به محیط‌زیست وارد می‌کند.
به‌طور خلاصه می‌توان گفت، پلی اتیلن با چگالی بالا محبوبیت خود را مدیون وزن کم، استحکام کششی بالا، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، قالب‌گیری آسان و مقاومت در برابر دمای بالا است.

چیلر دستگاه پلاستیک چیست؟ مزایای استفاده از دستگاه و ویژگی‌های آن

کاربردهای درنظر گرفته شده برای پلاستیک فشرده

بطری‌های پلاستیکی

از HDPE برای تولید بطری‌های پلاستیکی که نگهدارنده مواد غذایی و نوشیدنی هستند استفاده می‌شود، زیرا این نوع پلاستیک به درون محتویات بطری‌ نشت پیدا نمی‌کند، در نتیجه سلامت شما را به خطر نخواهد انداخت. از طرفی قابل بازیافت بودن این پلاستیک نیز دلیل دیگری برای استفاده از آن در ساخت بطری‌ها است.

لوله‌ها

پلاستیک فشرده از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است، در نتیجه اشعه فرابنفش نمی‌تواند به آن آسیبی وارد کند؛ از همین رو از این پلاستیک لوله‌هایی که برای محیط بیرون کاربرد دارند را می‌سازند.

تست قطعات پلیمر | دستگاه و آزمایشگاه پلیمر

محفظه مواد شیمیایی

همان‌طورکه در پاسخ به سوال پلاستیک فشرده چیست اشاره شد، HDPE در برابر ترکیبات شیمیایی مقاوم است؛ در نتیجه می‌توان از آن محفظه‌هایی را برای نگهداری از شامپو، نرم‌کننده، روغن موتور، پاک‌کننده‌های خانگی و … تهیه کرد. همچنین باید گفت که این بطری‌ها زمانی‌که رنگ می‌شوند استحکام بالاتری پیدا می‌کنند و برای نگهداری از چنین محصولاتی بهترین انتخاب هستند.

اسباب‌بازی

در ساخت بسیاری از اسباب‌بازی‌ها از پلاستیک استفاده می‌شود که این پلاستیک‌ها به‌مرور زمان و با قرار گرفتن در معرض اشعه UV تغییر رنگ می‌دهند. حال برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، در ساخت این اسباب‌بازی‌ها از پلاستیک فشرده استفاده می‌کنند، زیرا این پلاستیک در برابر اشعه یو وی مقاومت بالایی دارد.
این پلاستیک در برابر شرایط جوی مختلف مقاوم است و در برابر حشرات، پوسیدگی و عوامل خارجی نیز آسیب نمی‌بیند؛ از همین رو می‌توان از پلاستیک فشرده برای ساخت محصولات دیگر استفاده کرد که این محصولات عبارتند از:

ساخت چراغ قوه | دستگاه تولید انواع چراغ قوه

  • تخت‌خواب‌های پلاستیکی
  • مخازن سوخت و دیگر قطعات پلاستیکی خودرو
  • سطل‌های بازیافت
  • مبلمان پاسیو
  • پیشخوان
  • میز و لوازم کوچک
  • تجهیزات به‌کار رفته در زمین بازی

هزینه پلاستیک فشرده

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث شده این ماده به سرعت بین افراد فراگیر شود، ویژگی مقرون‌به‌صرفه بودن HDPE است. این ماده همان‌طورکه مطالعه کردید، مزایا و کاربردهای بسیار زیادی دارد و در کنار تمام این ویژگی‌ها از قیمت مناسبی نیز برخوردار است. این ویژگی باعث شده بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارها از پلاستیک فشرده برای بسته‌بندی محصولات خود یا آنچه تولید می‌کنند استفاده کنند.


جمع‌بندی
در این مقاله به سوال پلاستیک فشرده چیست پاسخ دادیم و اطلاعاتی را درباره‌ی HDPE در اختیارتان گذاشتیم. اکنون شما با ویژگی و مزایای این ماده آشنا هستید و می‌توانید براساس آن‌ها تصمیم نهایی خود را در رابطه با استفاده از این ماده در صنعت و حرفه‌ای که دارید بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *