09126623201 - 02634486833

09123177603 - 02634486833

تست قطعات پلیمر

تست قطعات پلیمر | دستگاه و آزمایشگاه پلیمر

تست قطعات پلیمر

پلاستیک یک اصطلاح عمومی‌است که می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از‌ترکیبات مصنوعی و طبیعی استفاده شود. هر کدام از این‌ترکیبات، دارای خواص مکانیکی خاصی‌اند و کاربردهای مختلفی را از آن خودشان کرده‌اند. تست قطعات پلیمر می‌تواند خواص مکانیکی هر یک از پلاستیک‌ها و پلیمرها را تشخیص دهد.
پلیمرها می‌توانند دارای طیف وسیعی از مواد تقویت‌کننده و افزودنی‌های مختلفی باشد. ترکیبات اضافه شده به پایه پلیمری باعث می‌شود خواص نهایی پلیمر را به طور قابل توجهی تغییر دهد. امروزه، پلیمرها نقش بسیار مهمی در صنایع مختلف مانند مهندسی خودرو، هوافضا و … ایفا می‌کنند. بنابراین، ارزیابی عملکرد پلیمر بسیار حائز اهمیت است. در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد آزمایش قطعات برای دست‌یابی به خواص مکانیکی یک ماده پلیمری صحبت کنیم.

فروش قالب برای تست پلیمرها

اگر شرکت شما تولید کننده مستربچ، افزودنی های پلیمری یا کامپاند باشید برای تست خواص مکانیکی پلیمر نیاز به تزریق دمبل های تست خواهید داشت و اگر تولیدکننده قطعات پلاستیکی باشید هم به احتمال بسیار زیاد نیاز خواهید داشت که مواد اولیه خریداری شده را برای رسیدن به ترکیب مطلوب یا حصول اطمینان از کیفیت مواد خریداری شده بیازمایید آزمون های مواد پلیمری متعدد هستند، اما یکی از مهم ترین آن ها، آزمون استحکام کششی مواد پلیمری است. در این آزمون، لازم است نمونه ای شبیه دمبل از ماده پلیمری ساخته شده و در دستگاه تست کشش قرار داده شود. این دمبل با توجه به استاندارد ASTM D 638، به چند شکل مختلف ساخته می شود.

شکل زیر نمونه ای از چند مدل مختلف از این دمبل ها را که در یک قالب برای تست ماده TPE یک شرکت تولید شده است نشان می دهد.

قالب دمبل ها برای تست TPE
چند مدل مختلف از دمبل ها در یک قالب برای تست ماده TPE

شکل زیر هم طرح یکی از قالب هایی است که توسط شرکت رادان ساخته می شود:

قالب ساخته شده توسط رادان ماشین

قالب های ساخت دمبل

علاوه بر تست های مکانیکی، برخی از شرکت های تولید کننده مستربچ و افزودنی های رنگی، برای رسیدن به درصد مناسب مستربچ برای یک نمونه رنگی خاص، نیاز به تست اختلاط رنگ دارند.

شما می توانید از قالب های ساخت دمبل تست ما استفاده کنید و یا قالب دمبل مخصوص به خودتان را به ما سفارش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
ضمنا توجه کنید که دستگاه تزریق کوچک ساخت شرکت رادان به خاطر اندازه کوچک، استفاده از برق تک فاز، کوچک بودن سیلندر و استفاده از مواد کمتر برای تست و هزینه خرید کمتر، دستگاه بسیار مناسبی برای تولید دمبل های تست پلیمر می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به اینجا مراجعه کنید.

انواع تست قطعات پلیمر

آزمایش قطعات پلیمر نقش بسیار مهمی در افزایش طول‌عمر یک پلیمر که از مواد خام یا‌ترکیبات مختلف تشکیل شده است، دارد. تست پلیمر می‌تواند تشخیص دهد که آیا پلیمرها به عنوان یک محصول نهایی، می‌توانند ویژگی‌های فنی خوبی داشته باشند یا خیر

تست قطعات پلیمر دارای تنوع زیادی‌اند و هر یک از افراد می‌توانند بر اساس نیاز خودشان از این تست‌ها کمک بگیرند. از جمله انواع تست یا آزمایش قطعات پلیمر، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تست جریان مذاب

یکی از انواع تست قطعات پلیمری، تست جریان مذاب است. در این نوع آزمایش، میزان جریان مذاب و سرعت حجم مذاب در یک پلیمر مذاب‌اندازه‌گیری می‌شود. جریان مذاب و سرعت آن، در دمای معین و با جرم خاصی تعیین می‌شوند.

با ۳۰۰ میلیون چه کاری میشه راه انداخت روی لینک کلیک کنید.

تست ضربه قطعات پلیمری

یکی دیگر از تست‌های قطعات پلیمری، تست ضربه است. در این روش ضربه‌های مشخص با سرعت متنوع به قطعات پلیمری زده می‌شوند تا آسیب نمونه به طور دقیق بررسی شود. معمولا، سرعت ضربه از 1 تا 24 متر بر ثانیه انتخاب می‌شود.

تست ضربه – آونگ

یکی دیگر از تست‌های استاندارد برای تعیین مقاومت قطعات پلیمرها به ضربه، تست ضربه و آونگ است. در این نوع تست، یک آونگ مقاومت ضربه نمونه‌های پلیمری را تشخیص می‌دهد. برای اجرای این تست از استانداردهای مشخصی استفاده می‌شود.

تست کشش

در تست قطعات پلیمری که مربوط به تشخیص استحکامی‌کششی است، یک دستگاه مخصوص مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند استحکام فیزیکی مواد جامد را تشخیص دهد. با کمک این دستگاه، استحکامی‌کششی پلیمر تشخیص داده می‌شود.

رئولوژی قطعات پلیمر

یکی دیگر از انواع تست پلیمر، رئولوژی است. رئومتر می‌تواند برای‌اندازه‌گیری خواص رئولوژیکی پلیمرهای مذاب مورد مورد استفاده قرار گیرد.‌اندازه این پارامترها در زمان تغییر نرخ برش و دما انجام می‌شود.

برای تولید قطعات خودرو روی لینک کلیک کنید

آماده سازی نمونه پلیمری

یک سری تجهیزاتی برای آماده سازی نمونه به شکل‌هاص خاص قبل از انجام آزمایش‌های مکانیکی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع، این مرحله از تست قطعات پلیمری، یک مرحله پیش نیاز خواهد بود.

تست حرارتی قطعات پلیمری

یکی دیگر از انواع تست قطعات، تست حرارتی است. در این نوع آزمایش معیارهای مختلفی‌اندازه‌گیری می شوند که می توانند خواص مکانیکی قطعات پلیمری را تشخیص دهند. دمای انحراف گرما و دمای نرم شدن قطعات، از جمله معیارهایی‌اند که باید در تست حرارتی اندازه‌گیری شوند.

دستگاه تولید اسباب بازی با هزینه کم

تست ضخامت قطعات پلیمری

برخی از قطعات پلیمری که با نام فیلم‌های پلاستیکی شناخته می‌شوند، می‌توانند برای محافظت از یک سری محصولات مورد استفاده قرار گیرند. در واقع، این قطعات پلیمری، با محصور کردن محصولات مختلف در صنعت، می‌توانند باعث سالم ماندن محصولات مختلف در هنگام ارسال پستی باشند.
ضخامت قطعات پلیمری از جمله موضوعاتی است که باید به آن توجه بسیار زیادی شود. چرا که ضخامت کمتر قطعات پلیمری، منجر به عملکرد نامطلوب آن می‌شود و دیگر نمی‌توان از پلیمر انتظار محافظت خوبی را داشت. همچنین، اگر ضخامت زیادی برای قطعات پلیمری انتخاب شود، هزینه مواد اولیه مورد استفاده قرار گرفته، بسیار افزایش پیدا می‌کند. با تست ضخامت قطعات پلیمری، می‌توان ضخامت این قطعات را تنظیم کرد.

تست اصطکاک

اصطکاک یا لغزش در یک سطح، می‌تواند عامل کلیدی و بسیار مهمی‌در بسته بندی با قطعات پلیمری باشد. اگر لغزش یک سطح به درستی تنظیم نشود، می‌تواند بسیار چسبنده و یا بسیار لغزنده باشد. به همین خاطر، انجام تست اصطکاک برای تشخیص میزان لغزندگی قطعات اهمیت بسیار زیادی دارد.

تست خمش قطعات پلیمری

یکی دیگر از تست‌های مکانیکی مهم برای قطعات پلیمری، تست خمش قطعات پلیمری است. آزمایش خمش می‌تواند خمش قطعات پلیمری را از چند نقطه مختلف مورد آزمایش قرار دهد.

تست پارگی قطعات پلیمری

تست پارگی قطعات به منظور تشخیص مقاومت قطعات و میزان بار قابل تحمل توسط قطعه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این تست از انواع مختلفی از فیکسچرهای بادی و دستی استفاده می‌شود که برای تست پارگی پلاستیک موجود هستند.
روش‌های مختلفی برای تست پارگی قطعات وجود دارند که هر کدام می‌توانند مفید و موثر باشند. همچنین، با کمک انجام یک سری محاسبات از جمله تشخیص میزان کمترین، متوسط و بیشترین نیروی لایه‌بردای، می توان تست قطعات از جنبه پارگی را انجام داد.

تست فشار یا فشرده‌سازی قطعات پلیمری

با تعیین میزان فشرده‌سازی قطعات پلیمری، می‌توان تشخیص داد که خواص مکانیکی قطعات پلیمری چگونه خواهد بود. طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های مناسب برای آزمایش فشار قطعات پلیمری وجود دارند که هر کدام می‌توانند برای انواع قطعات مورد استفاده قرار گیرند.

تست پلاستیک‌های تقویت‌شده

برای تست کردن پلاستیک یا قطعات تقویت شده، می‌بایست از دستگاه‌های اختصاصی استفاده کرد. کشش سنج‌ها، فیکسچرها و نرم‌افزارها از جمله ابزارهایی‌اند که می‌توانند برای تست پلیمر تقویت‌شده مورد استفاده قرار گیرند.

رادان ماشین ارائه دهنده خدمات تزریق پلاستیک در تهران و کرج

تست چسبندگی قطعات پلیمر

یکی دیگر از انواع تست پلیمر، تست چسبندگی است. در این نوع تست، از فیکسچرهای مختلف و تخصصی استفاده می‌شود که بر روی ورقه‌های پلاستیکی نصب می‌شوند. با برخی از نرم‌افزارها می‌توان حداقل، میانگین و حداکثر نیروی چسبندگی را در قطعات پلیمری محاسبه کرد.

بیشتر بدانید: پلیمر tpe چیست

تست کنترل دما

تست کنترل دما یکی از انواع تست پلیمر است. در این نوع تست، امکان‌اندازه‌گیری دما از محدود 70- درجه سانتی گراد تا 300+ درجه سانتی گراد، وجود دارد. البته‌اندازه‌ها و محدوده‌های دمایی ذکر شده، می‌توانند منحصر به فرد نیز باشند.

اگر نمی دانید کامپاند پلیمری چیست روی لینک کلیک کنید.

تست برش نمونه

یکی دیگر از انواع تست پلیمر، برش نمونه است. برش نمونه می‌تواند به صورت دستی انجام شود. در این نوع تست، از طیف زیادی از قالب‌های برش فولاد استفاده می‌شود که دارای استانداردهای بین المللی‌اند.
جمع‌بندی
در این مقاله سعی کردیم در مورد مهم‌ترین تست قطعات پلیمر صحبت کنیم. این تست‌ها می‌توانند به عنوان یک روش برای ارزیابی خصوصیات مکانیکی قطعات پلیمری مورد استفاده قرار گیرند.

شرکت رادان ماشین سازنده دستگاه تزریق پلاستیک کوچک برقی و ارائه دهنده خدمات تولید قطعات پلاستیکی کوچک

اگر نظر یا پیشنهادی دارید می توانید از طریق واتس آپ یا شماره های تماس با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *