09126623201 - 02634486833

09123177603 - 02634486833

قالب گیربکسی در صنعت تزریق

قالب گیربکسی در صنعت تزریق

قالب گیربکسی در صنعت تزریق

قالب گیربکسی در صنعت تزریق یکی از منحصربه‌فردترین انواع قالب‌های تزریقی است. قالب‌گیری گیربکسی فرآیند قالب‌گیری تزریقی منحصر ‌به‌ فرد با استفاده از فن‌آوری حرکت و چرخش قالب برای تولید اجزای شیار‌دار است. اگر می‌خواهید بدانید قالب گیربکسی چیست، چطور کار می‌کند و چه کاربردهایی دارد، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

قالب گیربکسی در صنعت تزریق

در صنعت تزریق، برخی از قطعات پلاستیکی مانند درپوش‌ها و درب‌های با شیار‌های دقیق را نمی‌توان با استفاده از روش‌های استاندارد جدا‌سازی کرد. بنابراین پس از قالب‌گیری، قطعات باید به دقت از قالب باز شوند تا به شیار‌ها آسیبی نرسد.
قالب گیربکسی بخشی از قالب های پر مصرف است، که ممکن است کاربرد زیاد آن باعث شود به اشتباه فکر کنید که برای طراحی آن، احتیاجی به صرف زمان زیادی نیست. برای نشاندادن کاربرد گسترده‌ی این نوع قالب خاص، در زیر لیست کوتاهی از انواع محصولاتی که از قالب‌ گیربکسی در طراحی آن‌ها استفاده می‌شود، آورده شده است:

  • درب بطری و شیر
  • درب‌های شامپو و حالت‌دهنده‌ها
  • بطری‌های داروهای تجویزی
  • لوازم پزشکی
  • آبپاش و سر دوش
  • پیچ اسکرو، مهره‌ها و پیچ بولت

این نوع قالب‌ها دارای مزایایی همچون: بالا‌رفتن سرعت تولید، افزایش تیراژ تولید، جلوگیری از اتلاف متریال، به‌حداقل رساندن خطای انسانی، قیمت مناسب و تولید محصولی با بهترین خصوصیات فیزیکی هستند. با توجه به مزایای جالب توجه این قالب نسبت به سایر قالب‌ها، می‌توان هر شکلی از محصول که مدنظر است و ساخت آن توسط نیروی انسانی دشوار باشد را با استفاده از انواع قالب گیربکسی به‌راحتی تولید کرد.

نحوه کارکرد قالب گیربکسی

  • ابتدا، پلاستیک حرارت داده شده و به ابزار تزریق می‌شود. پس از خنک شدن پلاستیک، ماهیچه شیار دار شروع به باز‌شدن می‌کند. مکانیسم قالب گیربکسی با استفاده یک رک و چرخ‌دنده کار می‌کند و توسط یک سیلندر هیدرولیک تغذیه می‌شود.
  • قسمت رک، سه دسته چرخ دنده را می‌چرخاند، سپس ماهیچه دار را به‌سمت داخل جعبه پران جمع می‌کند.
  • هنگامی که ماهیچه شیار‌دار کاملاً باز شد، قالب باز می‌شود و سیستم پران یک صفحه را به سمت جلو هل می‌دهد تا قطعه خارج شود.
  • پس از این‌که قطعه کاملاً از قالب خارج شد، سیلندر هیدرولیک معکوس می‌شود، ماهیچه شیار‌دار را به موقعیت قالب برمی‌گرداند و این روند دوباره تکرار می‌شود.

جهت تولید قطعات پلاستیکی کوچک روی لینک کلیک کنید.

در انتخاب قالب گیربکسی چه عواملی را باید در نظر گرفت؟

زمانی که به یکی از این نوع قالب‌های گیربکسی پلاستیکی نیاز دارید، باید چندین مورد را تعیین کنید تا مطمئن شوید که متناسب با محصول و بودجه خود عمل می‌کنید. این موارد عبارتند از:

رادان ماشین کارخانه تزریق پلاستیک در تهران

حجم

حجم محصول احتمالاً جنبه‌های مختلف و زیادی از محصول نهایی را تعیین می‌کند، از جمله تعداد شیار‌ها، اندازه قطعه و نوع ماده و متریالی که در طول پروسه‌ی تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بین عوامل دیگر تأثیر‌گذار بر قالب گیربکسی، عامل طراحی قالب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. طراحی قالب‌های گیربکسی مختلف پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر از بسیاری از انواع دیگر قالب‌ها است. حجم محصول بر پیچیدگی طراحی قالب اثرگذار است.

سهولت برداشتن قالب

سهولت در برداشتن و جدا‌سازی قالب گیربکسی در صنعت تزریق از محصول نهایی عامل مهمی است که در طراحی قالب باید در نظر گرفته شود. برای مثال بطری‌های آب فقط چند شیار دارند، گاهی اوقات فقط دو یا سه شیار برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، چون باید به‌راحتی جدا شوند. برای اطمینان از این‌که رویه‌های مواد به‌راحتی نمی‌ریزند، شیار‌ها کمی بیشتر از هم فاصله دارند. یک قالب گیربکسی در یک دستگاه پزشکی احتمالاً به تعداد زیادی شیار نیاز دارد که این شیار‌ها به‌طور مساوی از هم فاصله دارند و جدا کردن چنین محصولی از دستگاه بسیار دشوار است. مواد مورد نیاز برای این دو کاربرد بسیار متفاوت هستند و تحت تأثیر فاکتور مهم جداسازی آسان قطعه از قالب قرار دارند.

اگر نمی‌دانید پلاستیک فشرده چیست کلیک کنید.

شیارها

تعداد شیار‌ها بر اساس محصول نهایی متفاوت است. بطری‌های آب به تعداد زیادی شیار نیاز ندارند زیرا این بطری‌ها نسبتاً سبک هستند و باید به‌راحتی از قالب جدا شوند. اگر قالب گیربکسی برای قسمت پلاستیکی زیر کاپوت خودرو طراحی شده باشد، برای دوام بیشتر باید تعداد شیار بیشتری داشته باشد. تعداد شیار‌های مورد نیاز نقش تعیین‌کننده‌ای در هزینه نهایی تولید محصول دارد، بنابراین برای اطمینان از این‌که چه تعداد شیار می‌تواند نیازهای محصول نهایی را برآورده کند، لازم است آزمایشاتی صورت بگیرد.

کاربردها

قالب‌های تزریق پلاستیک گیربکسی معمولاً برای محصولات کاربردی شیاردار با تیراژ بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این محصولات عبارتند از:

  1. سرهای آبپاش، قطعات و ابزار باغبانی
  2. درب ظروف
  3. درب های بطری
  4. بطری‌های شامپو
  5. لوازم دارویی
  6. قطعات خودرو
  7. مهره و پیچ بولت
  8. بسته‌بندی لوازم آرایشی و بهداشتی

تزریق پلاستیک چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟

تعمیر و نگهداری

از آنجایی که قطعات و محصولات پلاستیکی شیار‌دار تیراژ بسیار بالایی دارند و برای مواردی مانند درب بطری یا بسته‌بندی لوازم آرایشی مورد نیاز هستند، بنابراین لازم است قالب تزریق پلاستیک گیربکسی با سرعت بالایی کار کند تا زمان چرخه تولید (زمان ضرب) را کاهش دهد و در نتیجه هزینه تولید قطعات را پایین بیاورد. همچنین، قالب‌های گیربکسی تزریق پلاستیک باید با‌کیفیت، با‌دوام و قابل اعتماد هم باشند تا بتوانند برای تعداد ضرب بیشتری کار کنند و مدت طولانی‌تر دوام داشته باشند و در عین حال فقط نیاز به تعمیر و نگهداری پیشگیرانه معمول داشته باشند.

برای طراحی و ساخت قالب تزریق روی لینک کلیک کنید.

کلام آخر

در اینجا با قالب‌ گیربکسی در صنعت تزریق پلاستیک و کاربرد‌های متنوع آن آشنا شدید، امیدواریم با استفاده از توصیه‌های این مقاله در خصوص عوامل موثر بر تعیین نوع قالب‌های تزریق پلاستیک بتوانید بهترین قالب را برای تولید محصولات خود انتخاب کنید و در زمان و هزینه‌های تولید صرفه‌جویی کنید.

یک پاسخ