09126623201 - 02634486833

09123177603 - 02634486833

ساخت لگوی پلاستیکی

ساخت لگوی پلاستیکی | تولید انواع لگو با دستگاه

قطعات لگوی پلاستیکی ظاهری بلوک مانند دارند که می‌توان از آن‌ها برای ساختن خانه یا سایر اشکال دلخواه استفاده کرد. لگوها را به طور عمده می‌توان از بالا و پایین به یکدیگر متصل کرد. به همین منظور بخش بالایی لگوها دارای استوانه‌هایی (نرینگی) هستند که از آن‌ها برای اتصال به لگوی‌های دیگر استفاده می‌شوند. بخش پایینی لگوها هم دارای یک فرو رفتگی (مادینگی) هستند. کافی است که لگوها را روی یک‌دیگر قرار دهید و با یک فشار آن‌ها را به هم متصل کنید.
لگوها از کنار ظاهری صاف دارند که نمای بیرونی سازه را می‌سازند. این قابلیت‌ لگوها باعث شده تا بتوان با استفاده از آن‌ها هر شکل و ساختاری را خلق کرد. در حال حاضر (سال 1401)، به خاطر محدودیت‌های مرتبط با واردات، بازار خوبی برای مدل های مختلف لگو در کشور وجود دارد و ساخت لگوی پلاستیکی از بازار خوبی برخوردار است.

مشخصات ظاهری و کاربردی لگو

کودکان با استفاده از لگو اشکال مختلف را شبیه سازی می‌کنند. البته این اسباب‌بازی کاربردهای دیگری مانند آموزش و حتی در برخی از مواقع کاربرد درمانی هم دارد. لگوها قابلیت تغییر‌پذیری خوبی دارند و می‌توان بعد از ساختن دوباره آن‌ها را از یکدیگر جدا کرد و شکل جدیدی را با آن‌ها ساخت. این موضوع باعث می‌شود که دست کودک برای تغییرات باز باشد و ذهن خلاق آن‌ها را تحریک کند. تنوع ساختن با لگوها به قدری بالا است که می‌توان با هفت آجر 4×2 هم رنگ، 85 میلیارد شکل مختلف را ساخت. قابلیت ترکیب مجدد در آجرها یعنی می‌توان آن‌ها را بارها و بارها به طور متفاوت با یکدیگر ترکیب کرد و شکلی جدید ساخت.

ویژگی‌های خاص لگوها به شرح زیر است:

  • یک تناسب مطلوب بین ابعاد بخش نری و مادگی لگوها وجود دارد؛ یعنی ابعاد قطعات تلرانس بسیار پایینی دارند که باعث می‌شود از گیر کردن لگوها به یکدیگر یا ایجاد شکاف در بین آن‌ها جلوگیری شود.
  • لگوها دارای چسبندگی مکانیکی هستند و بعد از اتصال به یکدیگر، استحکام خوبی دارند. علاوه بر این، برخی از لگوها قابلیت قفل شدن و حفظ استحکام سازه ساخته شده را دارند.
  • لگوها دارای پایداری رنگ و حرارت هستند، به همین دلیل هم با ایجاد تنش مکانیکی تغییر ظاهر نمی‌دهند. همچنین هیچ شکست یا تغییر ظاهری در آن‌ها هنگام استفاده کردن دیده نمی‌شود.
  • پایداری شیمیایی لگوها باعث می‌شود که مقاومت بالایی در برابر هوا، اشعه ماوراء بنفش طبیعی و یونیزاسیون داشته باشند.
  • لگوها دارای مقاومت در برابر سایش هستند از همین رو در طولانی مدت دچار ساییدگی نمی‌شوند.

بیشتر بدانید: گازگیر دستگاه تزریق پلاستیک چیست و انواع

ساخت لگوی پلاستیکی در ایران

در بازار ایران ساخت لگوی پلاستیکی به مراتب مقرون به صرفه‌تر از ساخت لگوهای سرامیکی یا چوبی خواهد بود. لگوی پلاستیکی نسبت به نوع چوبی و سرامیکی آن نیروهای کششی را بیشتر تحمل می‌کند. با توجه به وجود مواد اولیه ساخت لگوهای پلاستیکی در ایران و همچنین وجود تکنولوژی ساخت آن‌ها، سرمایه‌گذاری در این بخش و پر کردن خلع ناشی از محدودیت های وارداتی لگوها به کشور، یک انتخاب عالی است. البته خوب است این نکته را هم بدانید که تولید لگوی فلزی، هم گران‌تر است و هم و تکنولوژی تولید آن نسبت به لگوی پلاستیکی پیچیده‌تر است.

همان‌طور که گفته شد، در حال حاضر (سال 1401)، به دلیل محدودیت‌های مرتبط با واردات، بازار خوبی برای مدل‌های مختلف لگو در کشور وجود دارد. اما این کار نیاز به دانش فنی کامل دارد. مساله فنی اصلی در تولید لگو، چالش‌های فنی در ساخت قالب لگو است به گونه‌ای که قطعات تولید شده به راحتی مونتاژ و دمونتاژ شوند تا کاربران که اکثرا کودکان هستند بتوانند به خوبی از آن استفاده کنند.

ساخت لگوی پلاستیکی برای آموزش

وقتی موضوع آموزش به میان می‌آید، ساخت لگو ارزش و اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. کودک در زمان ساخت اشکال با استفاده از لگو، بینایی حرکتی را آموزش می‌بیند. در زمان ساخت لگو، یک هماهنگی بین چشم و دست کودک شکل می‌گیرد و مهارت‌های حرکتی، درک رنگ، توانایی تجسم و شناخت فضایی را یاد می‌گیرد. با استفاده از لگو برای کودکان، امکان به‌ کارگیری خلاقیت، تخیل و همچنین غریزه بازی امکان‌پذیر است. این‌ها باعث می‌شود تا کودک، ساخت اشیاء در اندازه‌های واقعی را تصور کند و درک اولیه ای از آن‌ها پیدا کند. همچنین با ساخت لگو توسط چند کودک، توانایی کار تیمی و گروهی در کودکان تقویت می شود.

بیشتر بدانید: خنک کاری دستگاه تزریق پلاستیک

نکات مهم در ساخت لگوی پلاستیکی

لگوی پلاستیکی با استفاده قالب‌گیری و تزریق ترموپلاستیک ساخته می‌شود. مواد پلاستیکی باید قابلیت ارتجاعی داشته باشند تا تلرانس موجود بین نرینگی و مادینگی بخش‌های بالایی و پایینی لگو را پوشش دهند. سطوح قطعات لگو باید صاف باشد تا پایداری لگو تضمین شود. این مزیت باعث می‌شود تا از فرو پاشیدن لگو در هنگام استفاده جلوگیری شود.

متریال به کار رفته در ساخت لگو

لگو در ابتدا از ماده استات سلولز ساخته می شد. اما از سال 1963 قطعه‌های لگو از کوپلیمر پلاستیکی اکریلونیتریل-بوتادین-استایرن (ABS) ساخته شده‌اند. لگوهای شفاف از پلی‌کربنات و استوانه‌های (نرینگی) بالا به دلیل سختی چرخشی از پلی آمید (PA) ساخته می شوند. ABS دارای وزن مخصوص پایین با چگالی 1.03 تا 1.07 گرم بر سانتی متر مکعب است. به دلیل مقاومت خوب در برابر ضربه، استحکام بالایی در برابر شکستگی دارد و سختی سطحی 50-60 (با معیار Shore) این ماده، لگو را در برابر خراش مقاوم می‌کند. این ماده در برابر مواد شیمیایی آبی مقاوم است، اما در برابر حلال‌هایی مانند استون مقاوم نیست.ABS حرارت را تا دمای 80 درجه سانتیگراد تحمل می‌کند و خواص میرایی مکانیکی و صوتی خوبی دارد.

تولید بطری پلاستیکی | بررسی انواع روش های تولید بطری پلاستیکی

مزیت های تولید ساخت لگوی پلاستیکی با دستگاه های تزریق کوچک چیست؟

دستگاه‌های کوچک تزریق، گزینه بسیار خوبی برای تولید لگو هستند، زیرا:

  • هزینه ساخت قالب تزریق پلاستیک به شدت کاهش پیدا می کند.
  • زمان ساخت قالب‌ها کوتاه‌تر خواهد بود.
  • هزینه سرمایه‌گذاری اولیه برای تولید کمتر خواهد شد.
  • ریسک سرمایه‌گذاری تولید کاهش پیدا خواهد کرد.
  • تکنولوژی ساخت آن‌ها در ایران وجود دارد

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه ها، به صفحه دستگاه تزریق پلاستیک کوچک، مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *