09126623201 - 02634486833

09123177603 - 02634486833

تولید ظروف پلاستیکی

نحوه تولید ظروف پلاستیکی | تولید با دستگاه تزریق

تولید ظروف پلاستیکی

فرآیند تولید پلاستیک نقش مهمی در بازیافت زباله های مواد پلاستیکی دارد. ظروف پلاستیکی برای بسته بندی صنایع مختلف بسیار مفید هستند. بسته بندی محصولات آرایشی و محصولات مراقبت از پوست به ظروف پلاستیکی نیاز دارد. بطری های پلاستیکی برای بسته بندی داروها، برای نگهداری ویتامین ها، قرص ها، کپسول ها و سایر داروها استفاده می شود. در بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی ها نیز از انواع ظروف پلاستیکی استفاده می شود. این ظروف شامل بطری¬های پلاستیکی برای آب، بطری های شیر و ظروف پلاستیکی برای استفاده در اغذیه فروشی ها است. بنابراین اهمیت ظروف پلاستیکی روز به روز افزایش یافته است.
در ادامه قصد داریم شما را با نحوه تولید ظروف پلاستیکی آشنا کنیم.

انواع روش های تولید ظروف پلاستیکی


تامین کنندگان برای تولید بطری های پلاستیکی روش های مختلفی برای تولید ظروف پلاستیکی در اختیار دارند. در ادامه به معرفی محبوب ترین روش ها در فرآیند تولید ظروف پلاستیکی می پردازیم.

قالبگیری دمشی اکستروژن:

این روش راهی برای تولید ظروف پلاستیکی با کارایی بالا و قابلیت اطمینان بالا با وزن و هزینه کم است.


در قالب‌گیری دمشی اکستروژن، ابتدا یک لوله توخالی یا پاریزون گرد توسط یک اکسترودر تشکیل می‌شود. یک حفره قالب، که از دو نیمه تشکیل شده است، در اطراف پریسون بسته می شود و یک انتهای آن را منقبض می کند.

هوای فشرده باعث انبساط پاریسون می شود تا با دیواره های حفره قالب سرد مطابقت داشته باشد. وقتی به اندازه کافی خنک شد، قالب باز می شود و ظرف خارج می شود و از پلاستیک یا فلاش اضافی جدا می شود. فلاش، یک مشخصه اساسی در قالب گیری دمشی اکستروژن، زمانی ایجاد می¬شود که پاریزون توسط قالب فشرده شود.


توزیع دیواره، ضخامت و وزن ظروف را می توان با برنامه ریزی پاریسون کنترل کرد. در حالی که پاریسون اکسترود می شود، تغییرات برنامه ریزی در قالب می تواند برای انتقال مواد از مناطق سنگین تر به مناطق سبک تر استفاده شود. این روش در به حداکثر رساندن عملکرد ظرف و به حداقل رساندن وزن و هزینه ظرف، کمک قابل توجهی می کند.

برای دیدن مطلب تزریق پلاستیک بادی کلیک کنید.

تولید ظروف پلاستیکی قالب گیری دمشی تزریقی:

فرآیند قالب گیری دمشی تزریقی (IBM) برای تولید اجسام پلاستیکی توخالی استفاده می شود. قالب گیری تزریقی اساسا در سه مرحله انجام می شود.

در مرحله اول، پلاستیک ذوب شده به داخل حفره قالب تزریق پلاستیک می شود تا یک پریسون پریفرم تولید شود. پریفرم (مواد اولیه شکل داده شده) شبیه لوله آزمایش است، اما در قسمت بالایی آن یک پیچ قالبی شکل گرفته است. سپس پریفرم

به مرحله دوم یعنی قالب گیری دمشی منتقل می شود. هوا از طریق یک پین هسته ای دمیده می شود تا پریفرم در برابر یک حفره قالب سرد منبسط شود.

سپس کانتینر برای تخلیه به ایستگاه سوم منتقل می شود. در این روش تولید ظروف پلاستیکی، دو فرآیند اصلی وجود دارد:

  • قالب گیری تزریقی یک مرحله ای: در این روش پلیمر ذوب شده در قالب سرد به شکل نهایی ظرف تزریق می شود و سپس آزاد می شود.
  • قالب گیری تزریقی دو مرحله ای: اولین مرحله در تزریق پلاستیک ذوب شده در قالب، منجر به ایجاد یک پریفرم می شود. سپس پریفرم سرد را روی دستگاه دیگری می‌برند، داخل قالب می‌بندند، حرارت می‌دهند، با یک گیره کشیده می‌شوند تا به طول دلخواه برسد و سپس به شکل قالب انتخابی در آورده می شود.

قالب گیری بادی کششی:

این روش قالب گیری از فرآیند قالب گیری دمشی تزریقی یا اکستروژن به عنوان پایه اولیه استفاده می کند. در این روش یک پریسون پریفرم قالب گیری می شود و سپس به یک حفره قالب گیری دمشی منتقل میشود.

در حین قالب گیری دمشی، پریسون به دو جهت کشیده می شود تا مولکول ها را جهت دهی و تراز کند. این جهت گیری، سفتی، شفافیت و قدرت ضربه پذیری ظرف را بهبود می بخشد. در نتیجه می توان وزن ظروف را کاهش داد.

رزین هایی که می توانند قالب بندی کششی شوند عبارتند از PET، PVC و پلی پروپیلن. ظروف PET بیش ترین کاربرد را در تولید ظروف نوشابه های گازدار دارد.

قالب‌گیری تزریقی:

ظروف قالب‌گیری تزریقی می‌توانند به صورت راست یا مخروطی، دهانه‌ باریک یا پهن مانند شیشه، وان و ویال باشند. در این روش تولید ظروف پلاستیکی، مواد به داخل حفره ای تزریق می شود که در آن فشار، رزین را مجبور می کند تا با بدنه قالب مطابقت داشته باشد.

ظروف تولید شده با این روش می توانند تحمل ابعاد محکم تری داشته باشند و در توزیع دیواری یکنواخت تر هستند. طیف گسترده ای از ظروف پلاستیکی را می توان از طریق فرآیند قالب گیری تزریقی تولید کرد که محبوب ترین آن ها پلی پروپیلن، استایرن و پلی اتیلن است.

کواکستروژن:

این روش جدیدترین تکنیک برای فرآیند تولید پلاستیک است.

کواکستروژن شامل فشرده کردن رزین‌های پلاستیکی مختلف به همراه لایه‌های پیوندی، برای تولید بطری‌هایی با ویژگی‌های بازدار و پایدار در برابر حرارت است که مناسب برای استفاده برای محصولات غذایی میکروب-کشی شده با حرارت بالا هستند.

پلی پروپیلن یا پلی اتیلن به دلیل تحمل حرارت و شفافیت به عنوان دیواره داخلی و خارجی در این نوع ظروف پلاستیکی استفاده می شود. فرآیند پر کردن گرم، خلاء ایجاد می کند و دیواره های جانبی یک ظرف پلاستیکی را می کشد. این مکانیسم در طراحی بطری، یا با استفاده از شکل بیضی که فرورفتگی را می پوشاند یا با استفاده از شیارها یا پانل های تقویت کننده در طرح بطری گرد استفاده می¬شود.

ظروف پلاستیکی تولید شده با این روش عبارتند از:

  1. ظروف آب میوه
  2. سس
  3. مربا
  4. چاشنی روی غذا
  5. سس مایونز
  6. محصولات ترشی

منابع:

https://www.oberk.com/packaging-crash-course/packaging-resource-guide/plastic-containers-manufacturing-process

https://shabra.com/plastic-container-manufacturing-process/#:~:text=First%2C%20melted%20plastic%20is%20injected,you%20will%20get%20end%20product.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *